"אנגלית זה קל" על עמדה פנימית ותחושת מסוגלות עצמית

לפני מספר שנים התגלגל לכיתתי תלמיד כל כך כבוי, בקושי הסתכל לי בעיניים. הילד הגיע לכיתה ז' בלי לדעת אפילו את ה ABC. ראיתי עליו שהוא מאד מתבייש. ילד נבון, לא הצלחתי להבין איך קרה שלא הצליח ללמוד אפילו את סדר ה ABC. כאשר הצעתי לו פרטני, הוא סרב. לא הצלחתי אפילו לערוך לו מבדק הבודק מה מצבו בתחומי האנגלית השונים. לבסוף הצעתי לו לעבוד בכיתה בצורה עצמאית על חוברת עבודה משלו.

הקבוצה היתה קבוצת תגבור קטנה יחסית כך שממילא היו פערים רבים להשלים אם כי הוא היה היחיד שהגיע ברמה הבסיסית ביותר. הייתי מקנה ומלמדת חומר מסויים ובזמן עבודה אישית הוא היה עובד בחוברת שלו. כאשר ניגשתי אליו בכיתה הוא סרב לשתף פעולה, אך ראיתי שהוא משתפר בעבודות ובמבחנים. כעבור מספר חודשים ביקש לעבור לחוברת הכללית. לקראת סוף השנה כאשר שמעתי ממנו את המשפט "המורה, אנגלית זה קל", ידעתי שלפחות הצלחתי במשהו אחד איתו.

מהי תחושת מסוגלות עצמית?

תחושת מסוגלות עצמית היא האמונה של אדם לגבי יכולתו לבצע משימה. בתחושת מסוגלות עצמית גבוהה אדם יאמין לגמרי ביכולתו לבצע משימה כלשהי. אדם עם תחושת מסוגלות עצמית נמוכה לא יאמין שביכולתו לבצע משימה. עוד על תחושת מסוגלות עצמית באתר ויקיפדיה.

מה הקשר בין הוראה מתקנת לתחושת מסוגלות עצמית?

תחושת מסוגלות עצמית משפיעה על המוטיבציה של אדם להתחיל לבצע משימה. אם אדם חושב שהוא יכשל במשימה הוא ייטה להימנע מלבצע אותה.

אחד התפקידים הראשונים של הוראה מתקנת הוא לפיכך העלאת תחושת המסוגלות העצמית.

איך גורמים להעלאת תחושת המסוגלות העצמית בקשר לאנגלית?

יש מספר כלים לעשות זאת:

  1. מבדקי הצלחה. כאשר אני מקבלת תלמידים בכיתה ז' שמגיעים עם 2-3 שנים של פער (כלומר ברמת ידיעות באנגלית של כיתה ד-ה), פעמים רבות הם לא מוכנים לעשות עבודות ולהגיש אותן. הדרך לבסס את האמון שלהם בי ואת האמון שלהם בעצמם היא לתת להם בתחילת התהליך מבדקים פשוטים מאד שאני בטוחה שיוציאו בהם ציונים גבוהים (מעל 90).
  2. חיזוקים במהלך העבודה בכיתה. חיזוק על השתתפות, חיזוק על הקראה (!), חיזוק על יצירתיות, חיזוק מיוחד על הצעה להכין פרוייקטים. החיזוקים נשלחים גם להורים וגם למחנכת. חיזוק על התקדמות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *