למה אני לא מצליח? על הוראה מתקנת באנגלית

פערים

כשהחלטתי להשתלב כמורה במערכת החינוך, החלטתי שאני מעוניינת לעבוד עם ילדים שחווים קושי ומורכבות גבוהה. כך יוצא שאני בדרך כלל מלמדת תלמידים שמגיעים אלי עם "פערים". מה הכוונה?

מערכת החינוך מלמדת מקצוע בקצב מסויים.

ספציפית לגבי אנגלית, מלמדים אוצר מילים יסודי בסיסי עד כיתה ה' ומספר חוקי דקדוק התחלתיים. בדרך כלל בכיתה ו' מתחילים ללמד אוצר מילים מתקדם יותר יחד עם חוקי דקדוק מורכבים יותר מאשר רמת היסוד. לפרוט בנוגע לחלוקה כללית של הרמות באנגלית לחצו כאן. למעשה, המערכת מתקדמת בקצב מסויים, די קבוע מוכתב מראש. תלמידים אשר לא מצליחים לרכוש את אוצר המילים בקצב שבו מתקדמים השיעורים בכיתה, מתחילים לצבור פערים.

למה תלמיד לא מצליח לעמוד בקצב?

קיימות סיבות רבות. אני אפרט חלק מהסיבות, לא לפי סדר החשיבות שלהן:

  1. כדור שלג מתגלגל – כשהתחילו או בשלב יחסית קרוב להתחלה, ללמד אנגלית, התלמיד החסיר מספר שיעורים. החסרת שיעורים יכולה להתרחש גם בתוך הכיתה (ניתוק) , אפרט על כך בהמשך. החסרת שיעורים יכולה להתרחש גם מכיוון שהתלמיד יוצא או מוצא מהכיתה בצורה אינטנסיבית יחסית. בכל מקרה, התלמיד והוריו לא שמו לב בשלב מוקדם שמתחיל להיווצר פער. כאשר הציונים מתחילים לרדת, הפער אולי דרמטי ואולי משפיע על תחושת מסוגלות עצמית של התלמיד.
  2. קשר עם מורה- ידוע במחקרים שקשר עם מורה יכול להשפיע בעיקר הגילאים צעירים על היווצרות פער וגם כמובן מהצד השני על הצלחה במקצוע. חשוב מאד לשמור על קשר טוב עם מורה עד כמה שניתן. חשוב מאד לחזק במקומות הנכונים, במקומות שרואים את ההשקעה שלה, להראות לה שרואים את ההשקעה שלה, ולשמור על קשר טוב.
  3. למידה בקבוצות גדולות – תלמידים רבים מתקשים לרכוש שפה זרה בקבוצה גדולה. גם למורה מאד קשה ללמד שפה זרה בקבוצה גדולה.
  4. לקויות למידה מסוגים שונים- תלמידים עם לקויות למידה נמצאים בסיכון יותר גבוה לייצר פערים. חשוב מאד להיות "עם האצבע על הדופק" לגבי ההתקדמות שלהם בתחומים השונים באנגלית.

איך מטפלים בפערים באנגלית?

באופן כללי כשאני מקבלת תלמיד אני בודקת חמישה תחומים: אוצר מילים, קריאה טכנית, קריאה מורכבת והבנת הנקרא, כתיבה, דקדוק.

בכל תחום כזה יכולה להתקבל תוצאה נבדלת, זה למעשה דיפרנציאליות בלמידה בתוך תחום הידע. למשל, תלמיד מסויים יכול להיות מעולה באוצר מילים, כלומר מבין ומשתמש נכון במילים ממשלב גבוה יחסית לגילו, אבל בדקדוק לא הצליח לרכוש אפילו את אבני הדרך הראשוניות באנגלית למשל A-AN). דוגמא נוספת לדיפרנציאליות אפשר לראות אצל ילדים מחוננים. ילד מחונן יכול להגיע ברמת קריאה טכנית חמש שנים מעל למצופה מגילו, הבנת הנקרא בערך מתאימה לגילו וכתיבה ברמה של שלוש שנים מתחת מהמצופה לגילו.

מה עושים בהוראה מתקנת באנגלית?

בהוראה מתקנת קודם כל מזהים מה רמת הילד בכל אחד מהתחומים. תהליך המבדק יכול להיות 2-3 שיעורים.

לאחר המבדק, כותבים תכנית עבודה תפורה בהתאמה אישית לילד לפי כל אחד מהתחומים: אוצר מילים, קריאה טכנית, הבנת הנקרא, כתיבה ודקדוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *